ČSN ISO 45001 – management bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (HSMS)
Nová mezinárodní norma ISO 45001 Occupational health and safety management systems – Requirements with guidance for use (Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – Požadavky s návodem k použití) byla zveřejněna 12. března 2018.
Jedná se o první mezinárodní ISO standard pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví. Norma ČSN ISO 45001:2018 má strukturu podle přílohy Annex SL, tzn. jako normy ČSN EN ISO 9001:2016 a ČSN EN ISO 14001:2016 a je založena na společných prvcích, které se nacházejí ve všech normách systému managementu ISO a používá jednoduchý model Plan-Do-Check-Act (PDCA).
- Kapitola 1: Předmět normy (Scope)
- Kapitola 2: Citované dokumenty (Normative references)
- Kapitola 3: Termíny a definice (Terms and definitions)
- Kapitola 4: Kontext organizace (Context of the organization)
- Kapitola 5: Vedení (Leadership)
- Kapitola 6: Plánování (Planning)
- Kapitola 7: Podpora (Support)
- Kapitola 8: Provoz (Operation)
- Kapitola 9: Hodnocení výkonnosti (Performance evaluation)
- Kapitola 10: Zlepšování (Improvement)
Přechodové období mezi normami ČSN ISO 45001 a ČSN OHSAS 18001 je graficky znázorněno ZDE.
Hlavní změny a zaměření normy ČSN ISO 45001
- zaměření na procesní řízení a prevenci
- zaměření na zainteresované strany a kontext organizace s přínosem pro bezpečnost práce a ochranu zdraví
- zaměření na vyhledávání a řešení rizik a příležitostí
- větší propojení strategie, politiky a cílů k zajištění plnění podnikatelského záměru, tedy hlavního směru podnikání s ohledem na ochranu bezpečnosti práce a ochrany zdraví pracujících s důrazem na předcházení smrtelných úrazů, pracovních úrazů a nemocí z povolání a zlepšování a zajištění bezpečného a zdravého pracovního prostředí pro pracovníky a ostatní osoby, jejichž práce je organizací řízena
- menší důraz na dokumentaci podle skutečných potřeb organizace
- leadership (vedení lidí) – přesun odpovědností na top management a přesnější stanovení rolí, jasné definování odpovědnosti vrcholového vedení za SM BOZP a spoluúčast „nemanažerských“ pracovníků
- komunikace – stejný důraz na interní i externí komunikaci
- přezkoumání SM – detailnější popis požadavků na vstupy a výstupy
- preventivní opatření – požadavek byl zrušen jako důsledek zavedení nového požadavku na vyhledávání a řešení rizik a příležitostí z hlediska BOZP a plánování k přijetí opatření
- řízení nebo ovlivňování externě zajišťovaných procesů a jejich vymezení v rámci SM BOZP
- důraz na plnění zákonných a jiných požadavků
Potřeby klienta
- zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- systém na zvýšení spokojenosti zaměstnanců
- úspory nákladů s případnými nehodami na pracovišti
- zvýšení produktivity práce
Přínosy a užitky
- zlepšování systému bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci přijatého na všech úrovních organizace
- systematické omezování rizik, které ohrožují bezpečnost a zdraví všech osob ovlivňovaných činnostmi, výrobky nebo službami organizace
- omezení výskytu nemocí z povolání a pracovních úrazů – zvýšení výkonnosti
- minimalizace nákladů spojených s nehodami na pracovišti
- prokázání závazku k plnění zákonných požadavků na bezpečnost práce

Proces certifikace
V rámci jednotného akreditačního systému v souladu s Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č.765/2008 a ve shodě s požadavky ČSN ISO/IEC 17021-1.